Dags att flytta? Det finns en massa saker att tänka på i samband med en flytt. Som flyttfirma i Solna så står vi givetvis redo att hjälpa dig i samband med din flytt i Stockholm, men om du vill sköta flytten på egen hand - eller bor i en annan stad - så tänkte vi ge dig några goda råd på vägen. Svensken flyttar i genomsnitt tio gånger under en livstid, men hur många av dessa kan egentligen summeras som godkända och lyckade? Väldigt få.
Att flytta är ett projekt som innebär en nystart i livet. Man kanske flyttar till en ny stad, man kanske flyttar till sin första villa eller också kanske man flyttar ihop med den man älskar. Oavsett vilket så är det ett nytt kapitel som ska skrivas - och med detta kommer också spänning, förväntan och positiva känslor. Det man emellertid måste vara medveten om är att dessa känslor snabbt kan bytas ut mot stress och irritation. En flytt är jobbig att genomföra och det finns både en mental och fysisk påfrestning som kan kan vara svår att hantera. Vi tänkte här nedan rada upp några punkter som kan underlätta för dig i samband med din flytt - enligt följande:
- Checklista. Börja med att skapa en checklista som du bockar av allt eftersom. Först så handlar det om mer administrativa saker - säga upp abonnemang och försäkringar, göra en flyttanmälan, genomföra en adressändring, hyra en flyttbil och så vidare. Därefter så ska du fixa med kartonger - sådana kan, som ett tips, hyras av oss som flyttfirma i Solna - och kontakta vänner som kan hjälpa dig att bära. Din checklista kommer att vara värdefull både för att den ger dig en chans att lyckas bättre med flytten - men även för att den för varje streck tar dig närmare målet.
- Packa. Packningen är den detalj som fäller avgörande i hur pass lyckad en flytt blir. Först och främst så kommer du att behöva fler kartonger än du tror. Man brukar kunna utgå från en formel som säger att det krävs en kartong per kvm. Det låter mycket, men den stämmer förvånansvärt bra överens med verkligheten. Glöm det där med 10 banankartonger och några Ikeakassar. Se till att A) packa i god tid och gärna veckan innan flytten och B) packa kartongerna lagom. Det finns ingen anledning att fylla dem till bredden.
- Plasta in. Det finns alltid saker och föremål som man är mer rädd om - och det finns även föremål som är ömtåliga. Se till att packa dessa separat och med bubbelplast. Var noggrann!
- Bär rätt. Tyvärr så ser man att många gör sig illa i samband med flyttar. Man lyfter fel och man lyfter för tungt. Det kan innebära att ryggen tar stryk - eller att man tappar saker och gör sig illa genom detta. Se till att lyfta med benen och se till att gå flera gånger snarare än att lyfta tungt och gå färre rundor.
- Tunga lyft? Här måste en avvägning ske om ni ska lyfta själva eller ta professionell hjälp. Handlar det om exempelvis ett piano eller ett kassaskåp så är det givet att kalla in proffs - där kan man måsta använda sig av exempelvis en kranbil. Om ni ska lyfta tunga möbler själva så se till att använda bärremmar och se till att kommunicera med varandra genom hela proceduren.
- Packa bilen. Utse en person som fungerar som packmästare - och som samtidigt också vaktar bohaget. Det gör skillnad för effektiviteten och det kommer att göra att ni får plats med fler saker.
- Flyttstäda. Ditt jobb är inte över bara för att ni burit och transporterat allt bohag från punkt A till punkt B. Du ska även utföra en flyttstädning i den gamla bostaden. Rådet här är att du anlitar en städfirma. Det gör att du i lugn och ro kan installera dig i den nya bostaden. Med Rut blir det inte så dyrt. Rut-avdraget kan du förövrigt även använda för oss som flyttfirma i Solna.
Andra inlägg
- Så minskar du risken under pianoflytten
- Så rensar du upp innan flytten
- Tungflytt – tips som gör jobbet enklare
- Sju tips inför en lyckad kontorsflytt
- Glöm inte flyttstädningen!
- Undvik att skada dig i samband med flytten
- Glöm inte att planera innan flytten
- Sex tips för en enklare flytt
- Dags att flytta utomlands?